۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

شیرینی کنجدی


 مواد لازم :
آرد ۱۰۰ گرم
شکر ۵۰ گرم
کره ۹۰ گرم
تخم مرغ کوچک ۱ عدد
بکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایی خوری
نمک ۱/۸ قاشق چایی خری
وانیل ۱/۲ قاشق چایی خوری
کنجد به میزان لازم



طرز تهیه :
کره و شکر در ظرفی‌ ریخته با هم زن برقی بزنید سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید خوب مخلوط کنید سپس تمام مواد خشک ( آرد ، نمک ، بکینگ پودر ) را با هم مخلوط و الک کنید به مواد قبلی‌ اضافه کنید و هم بزنید . خمیر را در یخچال ۳۰ دقیقه استراحت دهید پس از این مدت به اندازه ۱ قاشق چایی خوری از مواد بردارید و در ظرف کنجد بغلطانید با فاصله در سینی فر که کاغذ روغنی انداختید بچینید . سینی را در فر از قبل گرم شده ۱۷۵ درجه به مدت تقریبی ۱۲ دقیقه قرار دهید.

۳۳ نظر:

  1. من عاشق کنجد و طعم اون هستم ، گاهی‌ اوقات تفت میدم و خالی‌ خالی‌ میخورم :)))

    این هم باید لذیذ شده باشه ، مرسی‌ عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونت گیلدا جون .
      بله عزیزم مخصوصا کنجد دوست داری این رو می‌پسندی .

      حذف
  2. man in shirini khoshmazaro dorost kardam va kheyli kheyli latifo aali shod mamnoon az zahamte shoma arefe joon

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خیلی‌ ممنون مرمر جون که خبرش رو بهم دادی عزیزم . نوش جونت .

      حذف
  3. آخی چه ناز و گوگولین اینا ، دستت درد نکنه

    پاسخحذف
  4. man in shirini khoshmazaro dorost kardam va kheyli kheyli latifo aali shod mamnoonam az lotfe shoma arefeye azizo honarmand
    ba ehteram maryam

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت مریم جون . عزیزم خوشحال شدم که دوست داشتی عزیزم . نوش جونت .

      حذف
  5. shoma enghadr mehrabooni ke be har2 commente moshabehe man pasokh dadid.adabo honar nazde iranianasto bass.mamnoonam

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قربونت مریم جون . من هم متوجه این شده بودم که شما زحمت کشیدی ۲بار کامنت گذاشتی‌ . من هم برای احترام به زحمتی که کشیدی به هر دو اونها جواب دادم عزیزم . باز هم من از شما ممنونم برای اینکه به من خبر خوب شدن شیرینی رو بدید این زحمت رو کشیدی . میبوسمتون دوست عزیزم .

      حذف
  6. برم درستش کنم عااااااالی بود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونت لیلا جون . مرسیییییییییییییی عزیزم .

      حذف
  7. هم ساده هم خوشمزه هم همه پسند
    دستت درد نکنه عارفه جون ***

    پاسخحذف
  8. سلام عزیزم

    کدوم طبقه فر بزاریم؟

    پاسخحذف
  9. سلام عارفه جون

    من دوبار براتون نوشتم نمیدونم چرا مشکل پیش میاد.

    راستش من این شیرینی رو درست کردم و خیلی هم خوشمزه شد.

    فقط اینکه خمیرش چسبنده شد و وقتی شیرینی ها رو گذاشتم تو فر همه پهن شدند و از حالت کروی در اومدند. اگه میشه علتشو برام بگید.

    متشکرم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فریده جون عزیزم وقتی‌ کامنت میذ‌اری تو وبلاگم تا من تأیید نکنم خودتون نمیتونید ببند عزیزم .
      فریده جون عزیزم وقتی‌ شیرینی توی فر‌ پخش میشه یکی‌ از دلیلهای مهمش زیاد بودن مقدار کره هست خانمی .

      حذف
  10. سلام

    این چندمین باره که پیغام میفرستم و نمیاد.

    من این شیرینی رو درست کردم و خیلی هم خوشمزه شدو فقط دو تا اشکال داشتم:1- خمیر چسبنده شد2- شیرینی ها کف ظرف پهن شدند و از حالت گردی در اومدند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عزیزم در مورد کامنت گذشتم برات بالا کامل توضیح دادم خانمی . در مورد چسبنده بودن خمیر هم این رو بگم که باید در یخچال به مدت ۱ سأعت بذاری تا چسبندگی اون کم بشه و باز اگر چسبنده بود با دستی‌ که آرد زدی برش داری تا کمتر بچسبه به دستت بتونی‌ باهاش راحتر کار کنی‌ یا خیلی‌ خیلی‌ کم هم میتونی‌ به خمیرت آرد بزنی‌ .

      حذف
    2. سلام عارفه جون

      ممنون از جوابتون. عزیزم علت اینکه دوبار ارسال شده این بود که سیستم ارور میداد و من فکر میکردم متن ارسال نشده. در هر صورت ازتون بینهایت سپاسگزارم و عذرخواهی میکنم

      حذف
    3. سلام عزیزم .
      قربونت دوست عزیزم . خواهش می‌کنم وظیفه ‌ام بود خانمی . اصلا جای عذر خواهی‌ نداره گلم . تو ببخش که دیر جواب دادم چند روزی درگیر بودم کم میومدم توی نت .

      حذف
  11. سلام.
    واقعا ممنون از دستور دقیق و خوبتون
    خیلی عالی بود.
    من درست کرئم و با همسرم خوردیم و لذت بردیم خیلی.
    ممنون.کاش میشد عکس بذارم که نشونتون بدم شیرینمو.
    مرسی یه عالمه

    ماهی کوچک تنها

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نوش جونتون ماهی کوچولوی عزیز .خوشحالم که دوست داشتید . عزیزم میتونی عکسش رو تو فیسبوک برام بفرستی میتونی منو به اسم خودم Arefeh Soltani اد کن بعد بفرست برام . مرسیییییییی عزیزم .

      حذف
  12. سلام دستتون درد نکنه سوال من اینه آیا می تونیم به جای گنجد از گردوخرد شده هم استفاده کنیم ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز . بله عزیزم فقط خیلی‌ ریز خورد کنید . خیلی‌ هم خوشمزه میشه .

      حذف
  13. سلام
    بلاگ زیبایی دارید،اگر مایل بودید لینک من را هم وارد کنید و اگر اجازه بدید من هم شما رو لینک کنم
    موفق باشید
    "اشپزی من در کانادا" http://mycookingincanada.blogfa.com

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم دوست عزیز لطف دارید شما . با کمال میل لینک کردم شما رو .

      حذف
  14. سلام عزیزم من این شیرینی و درست کردم اما نمیدونم چرا پف نکردو سفت شده بود؟ طعمش عالی بود خمیرشم چسبنده بود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام دوست عزیز .
      عزیزم چسبنده بودن این خمیر احتمالا برای این بود که شاید کره رو بیشتر ریخته باشی‌ . کلا این خمیر کمی‌ چسبنده هست و حتما اون قسمت استراحت در یخچال باید رعایت بشه . اگر هم خیلی‌ چسبنده بود باید با دست آغشته به آرد از اون ٔبر داری . سفت بودنش هم شاید برای این هست که حتما برای اینکه چسبنده بود آرد بیشتری به اون زدی و سفت شد . و اینکه خیلی‌ این شیرینی‌ پف نمیکنه .

      حذف
  15. پاسخ‌ها
    1. خواهش می‌کنم سودی جون . وظیفه من بود عزیزم .

      حذف
  16. سلام خانم هنرمند :)
    مرسی از دستور شیرینی خوشمزه و راحت تون :)
    من همه ی مواد اولیه رو 1/2 کردم (تو ظرف فرِ مایکرو ویوی ام جا نمی شه همه اش) و با اجازه ی شما، ا/2 ق.چ. هم پودر دارچین اضافه کردم (خیــــــلی دارچین دوست دارم)
    البته، من به جای آرد، چند قطره آب به دستم زدم که نچسبه، موثر بود :) البته مثل شیرینی نارگیلی یا گردویی، نسبتاً پهن شد ولی تو تصویر شیرینی شما، به نظر مثل شیرینی غلتان میاد، درسته؟
    اما به هر حال، با چای عصرونه عالی شدن :) ممنون از این دستور :)

    پاسخحذف